Zabawy logopedyczne

Data ostatniej aktualizacji: 5 maja 2020 Autor: Grażyna Paś

  1. Pokaż:
    • Jak kot pije mleko?
    • Jak żmija rusza językiem?
    • Czy potrafisz dotknąć czubkiem języka podniebienia, tuż za górnymi zębami?
    • czy potrafisz oblizać  wargi ruchem okrężnym?
    • Jak robi wiatr? Naśladuj szum drzew – szszsz…,
    • kląskaj jak konik,
    • cmokaj wargami ściągniętymi w ryjek,
    • a teraz nabierz powietrze w policzki i … wypuść
  2. Przeczytaj uważnie wiersz:
    Zoo
    Matołek raz zwiedzał Zoo
    I wołał co chwila: „O-o!”
    „Jaka brzydka papuga!”
    „Żyrafa jest za długa!”
    „Słoń za wysoki!”
    „A po co komu te foki?”
    „Zebra
    Ma farbowane żebra!”
    „Tygrys
    Chętnie by mnie stąd wygryzł!”
    „No, a zajrzyjmy pod daszek:
    Żółw – tuś, bratku, tuś!”
    „A to? Ptaszek.
    Niezły ptaszek –
    Struś!”
    Wreszcie zbliża się do wielbłąda,
    Uważnie mu się przygląda
    I powiada wskazując na niego przez kraty:
    „Owszem, niezły. Niczego! Szkoda tylko, że garbaty!”

    (…) Jan Brzechwa

    Odpowiedz na pytania:
    • Kto zwiedzał Zoo?
    • Jakie zwierzęta występują w wierszu?
    • Jakie dźwięki wydają te zwierzęta?
  3. Wybierz parę słów, a potem przesylabizuj je, klaskając jednocześnie w dłonie.
  4. Do samogłosek: a, e, i, o, u, y dodaj np. b, m, d, dz.
  5. Połącz różne sylaby ze sobą.
  6. Znajdź jak najwięcej słów zaczynających się od głosek: w, f, z, s,l, j, b,p.
  7. Przeczytaj uważnie poniższy fragment wiersza:
    „TYGRYS
    „Co słychać, panie tygrysie?”
    „A nic. Nudzi mi się”.
    „Czy chciałby pan wyjść zza tych krat?”
    „Pewnie. Przynajmniej bym pana zjadł”.
    STRUŚ
    Struś ze strachu
    Ciągle głowę chowa w piachu,
    Więc ma opinię mazgaja.
    A nadto znosi jaja wielkości strusiego jaja.

    Urywek wiersza Jana Brzechwy, pod tytułem „Zoo”

    Co w wierszu robi tytułowy bohater?

    Zademonstruj:
    • jakie dźwięki wydaje tygrys?
    • jak się oblizuje?
    • jak ziewa tygrys?

      Odpowiedz:
    • co robi struś?
    • jakie jest strusie jajo?
  8. Namaluj jajo strusia. Udekoruj je świątecznie.
  9. Zabawy logopedyczne na dzień dobry:
    • ziewamy  jak lew,
    • oblizujemy się jak kot,
    • kląskamy jak koń,
    • wołamy i-o, i-o  jak osioł.
  10. Przeczytaj albo posłuchaj uważnie, urywka wiersza Jana Brzechwy pt. „Zoo”:

    PAPUGA
    „Papużko, papużko,
    Powiedz mi coś na uszko.”
    „Nic nie powiem, boś ty plotkarz,
    Powtórzysz każdemu, kogo spotkasz.”

    Odpowiedz na pytania:
    • co to jest papuga?
    • jak wygląda papuga?
  11. Narysuj papugę. Jakich kolorów użyjesz?
  12. Przekaż jakąś informację na ucho swoje mamie, potem mama tę samą wiadomość niech powie komuś innemu, itd. Kto ostatni usłyszy informację, niech powtórzy ją głośno. Czy to dokładnie taka sama wiadomość jaką powiedziałaś/powiedziałeś na początku?
  13. Wymień wszystkie zwierzęta jakie znasz. Zaprezentuj ich cechę, naśladuj ich zachowanie. Zaproś do wspólnej zabawy wszystkich domowników.
  14. Przeczytaj lub posłuchaj fragmentu wiersza Juliana Tuwima, pt .„Lokomotywa”
    „Stoi na stacji lokomotywa,
    Ciężka, ogromna i pot z niej spływa:
    Tłusta oliwa.
    Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
    Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
    Uch – jak gorąco!
    Puff – jak gorąco!
    Uff – jak gorąco!
    Już ledwo sapie, już ledwo zipie,
    A jeszcze palacz węgiel w nią sypie.”

    – Jaka jest lokomotywa w tym wierszu?
    – Narysuj lokomotywę.
  15. Posłuchaj wyrazów w których poprzestawiano sylaby. Jakie to wyrazy?

    rafa – ży
    la – fa
    na – mi
    ło – ko
  16. Nasłuchuj dźwięków wokół nas.
    Które urządzenia kuchenne są źródłem dźwięku  i jakiego?
    Rozpoznaj dźwięki wydawane przez te urządzenia stając do nich tyłem.
  17. Wiersz Wandy Chotomskiej pt. „Co słychać na wsi”
    „Co słychać? Zależy gdzie.
    Na łące słychać: Kle, kle!
    Na stawie: Kwa, kwa!
    Na polu: kraaa!
    Przed kurnikiem: – kukuryku!
    – ko, ko, ko, ko, ko w kurniku
    Koło budy słychać: – hau!
    A na progu – miau.
    A co słychać w domu
    Nie powiem nikomu …”

    Odpowiedz na pytania:
    • co gdacze, a co kwacze?
    • co szczeka, a co miauczy?
    • jakie odgłosy wydaje kura, a jakie kogut?
    • jakie jeszcze rozpoznajesz zwierzęta?
  18. Na nitce zawieś piórko, kawałki papieru, albo mały pomponik – dmuchaj. Do dmuchania możesz użyć również piankowe lub styropianowe kulki,filcowe pomponiki, pocięte paski papieru. Pamiętaj, że wdychasz powietrze przez nos, a wydychasz ustami.
  19. Zabawy głosem:
    • mucz : muu, muu,
    • przedłuż głoskę połączoną z samogłoską, np. mmma
    • przeciągnij głoski „ą” oraz „ę”, wymawiaj na zmianę,
    • wymawiaj głośno i wyraźnie samogłoski i sylaby,
    • zaśpiewaj piosenkę.
  20. Gimnastyka buzi i języka:
    • dolna wargę nałóż na górną i odwrotnie,
    • bez otwierania buzi spróbuj włożyć język pod dolna wargę,
    • zrób jak najszerszy uśmiech z zamkniętymi ustami,
    • przy zamkniętej buzi wyciągnij wargi do przodu, z powrotem do tyłu i znowu do przodu,
    • znowu zrób dziób wyciągając wargi do przodu, potem otwórz i zamknij buzię,
    • naśladuj żucie gumy,
    • prychaj jak koń.

przygotowała Izabela Muszer, neurologopeda