Zabawy psychologiczne

Data ostatniej aktualizacji: 26 kwietnia 2020 Autor: Administrator

Dzień dobry tu psycholog Hanna Żak-Sibon, żałuję, że nie możemy się spotykać co tydzień ale spróbuję przedstawić kilka propozycji prostych zabaw do wykonania w domu.

Moje propozycje zabaw z dzieckiem będą miały charakter edukacyjny i terapeutyczny, więc zastąpią nam w pewnym sensie wizyty w Ośrodku.

Przydadzą się rzeczy, które nas otaczają i są gdzieś w domu, należy ich tylko poszukać lub zakupić przy okazji zakupów spożywczych.

Zabawy ćwiczące koordynacje wzrokowo – ruchową i koordynację motoryki małej, sprawność manipulacyjną:

  1. wrzucanie małych przedmiotów chwytem pęsetowym:
    • potrzebne materiały: preparowany ryżu lub kuleczki śniadaniowe, słoiczek lub wersja trudniejsza – butelka
    • przebieg: ważne, żeby dziecko próbowało wrzucić mały przedmiot chwytem pęsetowym – pracuje kciuk i palec wskazujący
  2. usprawnianie koordynacji oko – ręka:
    • potrzebne materiały: taśma lub sznurki, ołówek, mała kuleczka
    • przebieg: taśmą lub sznurkami wyznaczyć drogę – może być prosta lub trudniejsza wersja – kręta, potem kulkę popychając ołówkiem przeprowadzić przez całą trasę, można liczyć czas
  3. wyklejanie plasteliną:
    • potrzebne materiały: plastelina, kartka papieru i ołówek
    • przebieg: rysujemy na kartce dowolną figurę geometryczną, ugniatamy plastelinę, aby była elastyczna i odrywamy małe kawałki, którymi wyklejamy rysunek nie wychodząc za linię, możemy plasteliną wyklejać również kolorowanki
  4. układanie klocków według wzoru, czyli zrób tak jak ja:
    • potrzebne materiały: podwójny zestaw klocków
    • przebieg: budowanie prostych 3 elementowych budowli po bardziej skomplikowane przez rodzica i zachęcanie dziecka do prawidłowego odwzorowania
  5. malowanie palcem:
    • potrzebne materiały: farby, kartka papieru, ołówek
    • przebieg: narysuj na kartce ołówkiem proste szlaczki i zachęć dziecko, aby palcem zamoczonym w farbie malowało po wyznaczonych liniach
  6. wpinanie klamerek na brzeg pudełka:
    • potrzebne materiały: pudełko, klamerki, mazak
    • przebieg: klamerkę wpinamy chwytem pęsetowym na brzeg pudełka, wersja trudniejsza – zaznaczamy na brzegu pudełka mazakiem miejsce w, którym ma być wpięta klamerka
  7. robienie studni z zapałek:
    • potrzebne materiały: pudełko zapałek
    • przebieg: układamy naprzemiennie dwie zapałki równolegle
  8. wyjmowanie łyżeczką piłeczek, kulek:
    • potrzebne materiały: piłeczki, kulki, klocki, dwie miseczki, łyżeczka
    • przebieg: dopilnuj, aby dziecko poprawnie trzymało łyżeczkę i przenosiło na łyżeczce przedmiot znajdujący się w jednej misce do drugiej, wersja trudniejsza – przesypywanie np. cukru, kaszy, ryżu, grochu
  9. wrzucanie monet(które trzeba wcześniej odkazić) do skarbonki:
    • potrzebne materiały: skarbonka lub słoik, w którym wyciąć należy otwór w wieczku, monety
  10. nauka samoobsługi:
    • to dobry czas na naukę samoobsługi, kiedy jest go pod dostatkiem i można czekać i czekać, aż dziecko sobie poradzi np. z rozbieraniem i ubieraniem skarpetek, zdejmowaniem i ubieraniem spodni, ściąganiem i ubieraniem koszulek, wkładaniem i ściąganiem kapci, zapinaniem rzepów, zawiązywaniem sznurówek, zapinaniem guzików i zamków – można kręcić filmy, chętnie obejrzę
  11. składanie kartki papieru:
    • potrzebne materiały: 2 kartki papieru
    • przebieg: najpierw demonstruje rodzic sposób składania potem naśladuje dziecko – od prostych po bardziej skomplikowane złożenia
  12. kolorowanie figur geometrycznych:
    • potrzebne materiały: kartka papieru, kredki, mazak
    • przebieg: narysuj mazakiem figurę geometryczną, możesz pogrubić linię i zachęć dziecko, aby ją pokolorowało nie wyjeżdżając za linię
  13. puszczanie baniek mydlanych.
  14. posługiwania się nożyczkami:
    • potrzebne materiały: małe nożyczki, paski papieru o szerokości 2 cm
    • przebieg: cięcie nożyczkami małych paseczków, które można później nakleić na kartce formułując np. figury geometryczne
  15. wpinanie pinezek do styropianu:
    • potrzebne materiały: pinezki, styropian lub korek, mazak
    • przebieg: narysuj na styropianie, korku np. domek i daj „wypinezkować” dziecku – należy przy tej zabawie bezwzględnie być z dzieckiem i dopilnować czy ilość pinezek się zgadza
  16. nawlekanie koralików:
    • potrzebne materiały: korale i sznurek – najlepiej trochę sztywniejszy
    • przebieg: nawlekanie korali na sznurek, trudniejsza wersja – to zrobienie takich samych jakie nawlekł wcześniej rodzic
  17. rysowanie po wzorze:
    • potrzebne materiały: kartka papieru, ołówek, mazak
    • przebieg: narysuj kilka kropek w linii prostej i zachęć, aby dziecko połączyło je ołówkiem, trudniejsza wersja wykropkuj koło, trójkąt itd.

Zabawy usprawniające percepcję wzrokową, słuchową:

  1. ustawianie klocków na wzorze, ćw. dla małych dzieci 1-2 lat:
    • potrzebne materiały: cztery klocki, kartki papieru
    • przebieg: odrysuj cztery klocki na kartce rozmieszczając je w dowolny sposób, można zrobić różne wersje i zachęć dziecko do ustawienia klocków na zaznaczonych miejscach
  2. dopasowywanie takich samych figur geometrycznych:
    • potrzebne materiały: kolorowy papier, ołówek, nożyczki
    • przebieg: wyciąć z kolorowego papieru figury geometryczne w dwóch zestawach i zachęcić dziecko do połączenia takich samych
  3. segregowanie ze względu na kolor, kategorię, kształt
    • potrzebne materiały: kredki, powycinane z gazet, reklam obrazki przedstawiające np. rzeczy do mycia, do ubrania, do jedzenia
    • przebieg: segregowanie takich samych kolorowych kredek, z rozsypanki obrazkowej segregowanie rzeczy nadających się do np. jedzenia, do ubrania
  4. dopasowywanie takich samych kształtów i wielkości:
    • potrzebne materiały: biała kartka papieru, papier kolorowy – wybrać jeden kolor, nożyczki, klej
    • przebieg: powycinajcie z papieru kolorowego pary różnej wielkości kwadratów, kółek, trójkątów i prostokątów, jeden komplet naklejcie na białą kartkę papieru, zaś drugi dajcie dziecku, aby dopasowało takie same figury i wielkości
  5. składanie obrazka:
    • potrzebne materiały: gazety, nożyczki
    • przebieg: powycinajcie z gazet różne obrazki i porozcinajcie je na dwie części, trzy części, cztery części i tak dalej – niech stopień trudności rośnie i dajcie dziecku do poskładania
  6. odwzorowywanie:
    • potrzebne materiały: własne ręce
    • przebieg: zaklaszcz w ręce i zachęć dziecko, aby powtórzyło za tobą – można wymyślać różne sekwencje z przerwami
  7. układanie według wzoru:
    • potrzebne materiały: kolorowy papier, nożyczki
    • przebieg: powycinaj z kolorowego papieru różne figury geometryczne w dwóch zestawach – jeden zestaw daj dziecku, ty ze swojego możesz układać np. domki, auta, drzewa a potem zachęć dziecko, aby ułożyło takie samo jak ty

Polecam gry, które uczą zasad i ich przestrzegania, które wydłużają koncentrację uwagi dowolnej, ćwiczą pamięć i poszarzają słownictwo. Ja chętnie sięgam po gry: memory, Patyczaki, Sokole oko, Czyj to cień – poszukajcie w marketach przy okazji zakupów spożywczych. Najlepsze są te, w które można grać całą rodziną.

Pozdrawiam i do szybkiego zobaczenia.