Zabawy psychologiczne
Dzień dobry tu psycholog Hanna Żak-Sibon, żałuję, że nie możemy się spotykać co tydzień ale spróbuję przedstawić kilka propozycji prostych zabaw do wykonania w domu.
Moje propozycje zabaw z dzieckiem będą miały charakter edukacyjny i terapeutyczny, więc zastąpią nam w pewnym sensie wizyty w Ośrodku.
Przydadzą się rzeczy, które nas otaczają i są gdzieś w domu, należy ich tylko poszukać lub zakupić przy okazji zakupów spożywczych.
Zabawy ćwiczące koordynacje wzrokowo – ruchową i koordynację motoryki małej, sprawność manipulacyjną:
- wrzucanie małych przedmiotów chwytem pęsetowym:
- potrzebne materiały: preparowany ryżu lub kuleczki śniadaniowe, słoiczek lub wersja trudniejsza – butelka
- przebieg: ważne, żeby dziecko próbowało wrzucić mały przedmiot chwytem pęsetowym – pracuje kciuk i palec wskazujący
- usprawnianie koordynacji oko – ręka:
- potrzebne materiały: taśma lub sznurki, ołówek, mała kuleczka
- przebieg: taśmą lub sznurkami wyznaczyć drogę – może być prosta lub trudniejsza wersja – kręta, potem kulkę popychając ołówkiem przeprowadzić przez całą trasę, można liczyć czas
- wyklejanie plasteliną:
- potrzebne materiały: plastelina, kartka papieru i ołówek
- przebieg: rysujemy na kartce dowolną figurę geometryczną, ugniatamy plastelinę, aby była elastyczna i odrywamy małe kawałki, którymi wyklejamy rysunek nie wychodząc za linię, możemy plasteliną wyklejać również kolorowanki
- układanie klocków według wzoru, czyli zrób tak jak ja:
- potrzebne materiały: podwójny zestaw klocków
- przebieg: budowanie prostych 3 elementowych budowli po bardziej skomplikowane przez rodzica i zachęcanie dziecka do prawidłowego odwzorowania
- malowanie palcem:
- potrzebne materiały: farby, kartka papieru, ołówek
- przebieg: narysuj na kartce ołówkiem proste szlaczki i zachęć dziecko, aby palcem zamoczonym w farbie malowało po wyznaczonych liniach
- wpinanie klamerek na brzeg pudełka:
- potrzebne materiały: pudełko, klamerki, mazak
- przebieg: klamerkę wpinamy chwytem pęsetowym na brzeg pudełka, wersja trudniejsza – zaznaczamy na brzegu pudełka mazakiem miejsce w, którym ma być wpięta klamerka
- robienie studni z zapałek:
- potrzebne materiały: pudełko zapałek
- przebieg: układamy naprzemiennie dwie zapałki równolegle
- wyjmowanie łyżeczką piłeczek, kulek:
- potrzebne materiały: piłeczki, kulki, klocki, dwie miseczki, łyżeczka
- przebieg: dopilnuj, aby dziecko poprawnie trzymało łyżeczkę i przenosiło na łyżeczce przedmiot znajdujący się w jednej misce do drugiej, wersja trudniejsza – przesypywanie np. cukru, kaszy, ryżu, grochu
- wrzucanie monet(które trzeba wcześniej odkazić) do skarbonki:
- potrzebne materiały: skarbonka lub słoik, w którym wyciąć należy otwór w wieczku, monety
- nauka samoobsługi:
- to dobry czas na naukę samoobsługi, kiedy jest go pod dostatkiem i można czekać i czekać, aż dziecko sobie poradzi np. z rozbieraniem i ubieraniem skarpetek, zdejmowaniem i ubieraniem spodni, ściąganiem i ubieraniem koszulek, wkładaniem i ściąganiem kapci, zapinaniem rzepów, zawiązywaniem sznurówek, zapinaniem guzików i zamków – można kręcić filmy, chętnie obejrzę
- składanie kartki papieru:
- potrzebne materiały: 2 kartki papieru
- przebieg: najpierw demonstruje rodzic sposób składania potem naśladuje dziecko – od prostych po bardziej skomplikowane złożenia
- kolorowanie figur geometrycznych:
- potrzebne materiały: kartka papieru, kredki, mazak
- przebieg: narysuj mazakiem figurę geometryczną, możesz pogrubić linię i zachęć dziecko, aby ją pokolorowało nie wyjeżdżając za linię
- puszczanie baniek mydlanych.
- posługiwania się nożyczkami:
- potrzebne materiały: małe nożyczki, paski papieru o szerokości 2 cm
- przebieg: cięcie nożyczkami małych paseczków, które można później nakleić na kartce formułując np. figury geometryczne
- wpinanie pinezek do styropianu:
- potrzebne materiały: pinezki, styropian lub korek, mazak
- przebieg: narysuj na styropianie, korku np. domek i daj „wypinezkować” dziecku – należy przy tej zabawie bezwzględnie być z dzieckiem i dopilnować czy ilość pinezek się zgadza
- nawlekanie koralików:
- potrzebne materiały: korale i sznurek – najlepiej trochę sztywniejszy
- przebieg: nawlekanie korali na sznurek, trudniejsza wersja – to zrobienie takich samych jakie nawlekł wcześniej rodzic
- rysowanie po wzorze:
- potrzebne materiały: kartka papieru, ołówek, mazak
- przebieg: narysuj kilka kropek w linii prostej i zachęć, aby dziecko połączyło je ołówkiem, trudniejsza wersja wykropkuj koło, trójkąt itd.
Zabawy usprawniające percepcję wzrokową, słuchową:
- ustawianie klocków na wzorze, ćw. dla małych dzieci 1-2 lat:
- potrzebne materiały: cztery klocki, kartki papieru
- przebieg: odrysuj cztery klocki na kartce rozmieszczając je w dowolny sposób, można zrobić różne wersje i zachęć dziecko do ustawienia klocków na zaznaczonych miejscach
- dopasowywanie takich samych figur geometrycznych:
- potrzebne materiały: kolorowy papier, ołówek, nożyczki
- przebieg: wyciąć z kolorowego papieru figury geometryczne w dwóch zestawach i zachęcić dziecko do połączenia takich samych
- segregowanie ze względu na kolor, kategorię, kształt
- potrzebne materiały: kredki, powycinane z gazet, reklam obrazki przedstawiające np. rzeczy do mycia, do ubrania, do jedzenia
- przebieg: segregowanie takich samych kolorowych kredek, z rozsypanki obrazkowej segregowanie rzeczy nadających się do np. jedzenia, do ubrania
- dopasowywanie takich samych kształtów i wielkości:
- potrzebne materiały: biała kartka papieru, papier kolorowy – wybrać jeden kolor, nożyczki, klej
- przebieg: powycinajcie z papieru kolorowego pary różnej wielkości kwadratów, kółek, trójkątów i prostokątów, jeden komplet naklejcie na białą kartkę papieru, zaś drugi dajcie dziecku, aby dopasowało takie same figury i wielkości
- składanie obrazka:
- potrzebne materiały: gazety, nożyczki
- przebieg: powycinajcie z gazet różne obrazki i porozcinajcie je na dwie części, trzy części, cztery części i tak dalej – niech stopień trudności rośnie i dajcie dziecku do poskładania
- odwzorowywanie:
- potrzebne materiały: własne ręce
- przebieg: zaklaszcz w ręce i zachęć dziecko, aby powtórzyło za tobą – można wymyślać różne sekwencje z przerwami
- układanie według wzoru:
- potrzebne materiały: kolorowy papier, nożyczki
- przebieg: powycinaj z kolorowego papieru różne figury geometryczne w dwóch zestawach – jeden zestaw daj dziecku, ty ze swojego możesz układać np. domki, auta, drzewa a potem zachęć dziecko, aby ułożyło takie samo jak ty
Polecam gry, które uczą zasad i ich przestrzegania, które wydłużają koncentrację uwagi dowolnej, ćwiczą pamięć i poszarzają słownictwo. Ja chętnie sięgam po gry: memory, Patyczaki, Sokole oko, Czyj to cień – poszukajcie w marketach przy okazji zakupów spożywczych. Najlepsze są te, w które można grać całą rodziną.
Pozdrawiam i do szybkiego zobaczenia.